INSTRUKCJA OBSŁUGI TESTERA PŁYNU HAMULCOWEGO
TPL-10
Wstęp
1. Skład płynów hamulcowych.
Zasadniczo każdy płyn hamulcowy składa się z:
- ok. 70 do 80% rozpuszczalnika
- 20 - 30% środka smarnego
- dodatków w ilości do kilku %
2. Wymagania odnośnie płynów hamulcowych.
Od nowoczesnych płynów hamulcowych wymaga się przede wszystkim:
- wysokiej temperatury wrzenia. Zapewnia ona stałość właściwości
płynu mimo podwyższenia temperatury pracy, a zatem bezpieczną
jazdę (hamowanie) nawet przy znacznie rozgrzanych hamulcach.
- ważne są także opory przepływu płynu w instalacji hydraulicznej
pojazdu, gdyż decydują one o szybkości zadziałania hamulca.
Lepkość płynu decydująca o wspomnianych wyżej oporach nie
może być ani za duża (powoduje zwiększone opory przepływu),
ani za mała (powoduje rozszczelnienie układu),
- bardzo negatywny wpływ na płyn hamulcowy ma woda. Zatem
mała absorpcja wody z otoczenia jest cechą jak najbardziej
pożądaną. Pochłaniania wilgoci z powietrza nie da się zupełnie
wyeliminować, dlatego każdy płyn winien mieć również zdolność
rozpuszczania zawartej już w układzie hamulcowym wody,
- płyn nie powinien być agresywny dla gumy czy metalu,
- płyn nie powinien się pienić nawet przy intensywnej eksploatacji;
3. Klasy płynów hamulcowych.
Aktualnie na rynku wyróżniamy
następujące trzy klasy płynów hamulcowych:
4. Zasady eksploatacji płynów hamulcowych.
Mylne wśród wielu użytkowników samochodów jest przekonanie
o ważności płynu hamulcowego. Niektórzy myślą nawet, że w
czasie życia pojazdu nie trzeba go wymieniać, co najwyżej
kontrolować jego poziom. Tymczasem, jak już wcześniej wspomno,
płyn hamulcowy jest bardzo wrażliwy na działanie wody.
Woda dostaje się do układu hamulcowego poprzez ścianki przewodów
lub poprzez zbiornik wyrównawczy. Niekorzystny wpływ wody
na własności płynu objawia się zmniejszeniem jego temperatury
wrzenia. Krótko mówiąc w momencie znacznego nagrzania hamulców
(przy intensywnym i częstym hamowaniu, np. przy zjeżdżaniu
z góry) płyn hamulcowy zaczyna wrzeć i nie spełnia swojego
zadania. Tworzą się korki parowe. Narastanie siły hamowania
jest bardzo powolne, a w skrajnym przypadku może się to objawić
całkowitym brakiem siły hamowania co może mieć tragiczne
konsekwencje. Zależność temperatury wrzenia od zawartości
wody w płynie hamulcowym przedstawia wykres.
Z wykresu widać, że już niewielka zawartość wody w układzie
znacznie obniża własności użytkowe płynu hamulcowego. Warto
tutaj zaznaczyć fakt, że pomiaru zawartości wody dokonuje
się w zbiorniku wyrównawczym. Może to być nieco mylące, gdyż
przykładowo pomiar, który wskazał 1% zawartości wody wcale
nie oznacza, że równomiernie w całym układzie zawartość wody
wynosi 1%. W różnych punktach układu hamulcowego zawartość
procentowa wody jest bowiem różna. Największą zawartość obserwuje
się w cylinderkach poszczególnych kół.
Wniosek z tego taki, że w momencie, gdy pomiar w zbiorniku
wykaże 1% zawartości wody to płyn należy wymienić, bowiem
przy cylinderku, a więc w miejscu gdzie płyn styka się z
częściami gorącymi, zawartość ta będzie rzędu 3%. Przyjmuje
się także, że dwa lata to maksymalny okres eksploatacji płynu hamulcowego.
Po tym czasie należy go bezwzględnie wymienić. Należy się także wystrzegać "fałszywej
oszczędności" polegającej na dolewaniu do zbiornika płynu wcześniej spuszczonego
z układu przy jego odpowietrzaniu.
TEST PŁYNU ZA POMOCĄ TESTERA:
Aby włączyć test należy nacisnąć przycisk "T" .
Po załączeniu urzadzenie bada stan baterii wewnętrznej.
Należy zwrócić uwagę na stan baterii , ponieważ przy
zbyt niskim zasilaniu tester będzie wskazywał błędne pomiary
zawartości wody w płynie hamulcowym , można przyjąć że
najniższe napięcie baterii nie powinno spadać poniżej 7,5V
. przy pomiarze baterii tester wyświetla napis "bA" a następnie
warość w voltach..
Po sekundzie następuje pomiar zawartości wody w płynie
hamulcowym, wynik pomiaru jest wskazywany w procentach
z dokładnością do 0.1% od 0-4% powyżej 4% tester wyświetla
napis "Er" (error)
czyli błąd pomiaru (zbyt duża ilość wody).
Płyn hamulcowy w żadnym wypadku nie powinien wskazywać
więcej niż 3,0% wody, należy go bezwzględnie wymienić.
Po wykonaniu pomiaru tester automatycznie wyłącza się ,
w celu oszczędzania baterii.
Tester jest wyskalowany dla płynu DOT-5 więc przy innych
płynach wskazania będą nieco wyższe, jednak nigdy nie należy
dopuszczać do sytuacji gdy wody jest więcej niż 3.0-3.5%
w płynie w żadnym z płynów.
Wymiana baterii:
Aby wymienić baterię należy odkręcić 4 wkręty z dołu obudowy,
wyjąć zużytą baterię i założyć nową i skręcić obudowę zwracając
uwagę na przewody czujnika ,aby nie zostały zerwane. W przypadku
zerwania przewodów kolejność przylotowania nie ma znaczenia.
Problemy w eksploatacji:
W razie problemów w poprawnym działaniu urządzenia należy
sprawdzić stan baterii ,ponieważ przy zbyt niskim poziomie
zasilania, tester może w ogóle się nie załączyć lub wyświetlać
nietypowe wskazania
UWAGA!
Przed wykonaniem pomiaru tester musi! Wskazywać 0.0% w przeciwnym
wypadku zabrudzony jest czujnik. Czujnik należy wyczyścić
suchą tkaniną lub benzyną ekstrakcyjną ,nigdy wodą!
|