TESTER SILNIKÓW KROKOWYCH
Numer katalogowy: TK-10

 
 

INSTRUKCJA TESTERA SILNIKÓW KROKOWYCH TK-10

Tester służy do spawdzania poprawności działania różnych silników krokowych stosowanych w samochodach. Rozróżniamy silniki jedno i dwucewkowe ,do poszczególnych silników są dostarczone przewody z wtyczkami lub pojedyncze konektory. Za pomocą urządzenia możemy wysuwać lub wsuwać trzpień silnika ,oraz testować sygnałem akustycznym wyłączniki krańcowe w silnikach (jeśli są zastosowane)
Tester posiada odpowiednie zabezpieczenia w celu ochrony przed zwarciami, więc nieprawidłowe podłączenie nie powinno powodować uszkodzeń .Cewka sprawnego silnika powinna mieć ok. 40-60 ohm.

Typowy silnik krokowy:


Typowe sterowanie silnika krokowego

Aby uruchomić tester należy włączyć zasilanie dostarczonym przewodem do zapalniczki samochodowej. Po włączeniu na wyświetlaczu pojawi się napis [ ] jest to tryb oczekiwania, następnie należy podłączyć przewód do odpowiedniego silnika łacząc tester z silnikiem.Przed testowanie silnika trzeba wybrać jego typ, standardowo po załączeniu jest włączony silnik dwucewkowy ze złączem poniżej (typ-1):

Jeśli chcemy diagnozować silniki jednocewkowe (typ-2) z wyłacznikiem krańcowym należy nacisnąć oba przyciski naraz do czasu aż ukaże się napis -- wtedy przyciskiem otwieranie przez kilkakrotne naciskanie możemy wybrać typ silnika. Typ 1 oznacza silnik ze złączem jak powyżej, natomiast typ 2 oznacza silnik jednocewkowy ze złączem 4 lub 6 pinowym (silniki Boscha).Po wybraniu modelu silnika czekam kilka sekund aż pojawi się
napis [ ] wtedy możemy przejść do sterowania silnikiem.
Naciskając przycisk otwieranie lub zamykanie powodujemy zamykanie lub otwieranie silnika, jeśli silnik działa odwrotnie niż naciskamy na klawiaturze oznacza to że podłaczyliśmy odwrotnie jedną z cewek silnika, nie powoduje to jednak żadnych skutków ubocznych.Podczas wysuwania/wsuwania na wyświetlaczu wskazywany jest kierunek ruchu silnika.UWAGA! jeśli zbyt daleko wysuniemy trzpień silnika trzpień może wypaść.

Ustawianie szybkości wysuwu trzpienia:
Aby zmienić fabryczną szybkość wysuwu naciskamy oba przyciski naraz do czasu aż pokaże się
napis -- następnie naciskamy przycisk zamykanie aż pojawi się czas wysuwu w postaci liczby dwucyfrowej, teraz naciskamy otwieranie lub zamykanie aby zmienić czas wysuwu dogodny dla nas. Jeśli osiągniemy żądaną wartość czekamy kilka sekund aż tester powróci do stanu oczekiwania.Tester pamięta to ustawienie po wyłączeniu zasilania.

Testowanie styczników krańcowych:
W celu sprawdzenia działania takiego stycznika należy naciskać na trzpień silnika powodując jego wsuwanie, wtedy sygnał akustyczny poinformuje nas o prawidłowym działaniu wyłącznika, jeśli nie słyszymy sygnału oznacza to że silnik ma uszkodzony ten wyłącznik.
Trzpień można naciskać w każdym położeniu trzpienia, trzpień nie musi być wsunięty.

Urządzenie nadaje się do instalacji 12V i 24V
Tester można zasilać również z dowolnego zasilacza 12V-24V jednak prąd musi być dostosowany do silnika, ponieważ przy zbyt małowydajnym zasilaczu silnik może się nie wysuwać. Testować można silniki do 1,8A poboru prądu, powyżej tej wartości zadziała zabezpieczenie przeciwzwarciowe. Przyrząd jest zabezpieczony przed podłączonym odwrotnie napięciem zasilania.


W przypadku jeśli posiadają Państwo tester z pojedynczymi pinami zamiast oryginalnych wtyków ,poniżej jest przedstawiony sposób podłączania według numerów jak na dostarczonych przewodach.

Silniki typu Bosch (jednocewkowe TYP-2) (styki 1 i 2 testują wyłącznik krańcowy):
6 pinowy:

4 pinowy:

silniki typu Fiat (dwucewkowe TYP-1):
są dostępne dwa rodzaje silników z innym podłączeniem cewek, błędne podłączenie nie powoduje uszkodzeń, silnik nie będzie się wysuwał.

Powrót