INSTRUKCJA TESTERA SILNIKÓW KROKOWYCH TK-10
Tester służy do spawdzania poprawności działania różnych
silników krokowych stosowanych w samochodach. Rozróżniamy
silniki jedno i dwucewkowe ,do poszczególnych silników są
dostarczone przewody z wtyczkami lub pojedyncze konektory.
Za pomocą urządzenia możemy wysuwać lub wsuwać trzpień silnika
,oraz testować sygnałem akustycznym wyłączniki krańcowe w
silnikach (jeśli są zastosowane)
Tester posiada odpowiednie
zabezpieczenia w celu ochrony przed zwarciami, więc nieprawidłowe
podłączenie nie powinno powodować uszkodzeń .Cewka sprawnego
silnika powinna mieć ok. 40-60 ohm.
Typowy silnik krokowy:


Typowe sterowanie silnika krokowego
Aby uruchomić tester należy włączyć zasilanie dostarczonym
przewodem do zapalniczki samochodowej. Po włączeniu na wyświetlaczu
pojawi się napis [ ] jest to tryb oczekiwania, następnie
należy podłączyć przewód do odpowiedniego silnika łacząc
tester z silnikiem.Przed testowanie silnika trzeba wybrać
jego typ, standardowo po załączeniu jest włączony silnik
dwucewkowy ze złączem poniżej (typ-1):

Jeśli chcemy diagnozować silniki jednocewkowe (typ-2) z
wyłacznikiem krańcowym należy nacisnąć oba przyciski naraz
do czasu aż ukaże się napis -- wtedy
przyciskiem otwieranie przez
kilkakrotne naciskanie możemy wybrać typ silnika. Typ 1 oznacza
silnik ze złączem jak powyżej, natomiast typ 2 oznacza silnik
jednocewkowy ze złączem 4 lub 6 pinowym (silniki Boscha).Po
wybraniu modelu silnika czekam kilka sekund aż pojawi się
napis [ ] wtedy
możemy przejść do sterowania silnikiem.
Naciskając przycisk otwieranie lub zamykanie powodujemy zamykanie lub otwieranie
silnika, jeśli silnik działa odwrotnie niż naciskamy na klawiaturze
oznacza to że podłaczyliśmy odwrotnie jedną z cewek silnika,
nie powoduje to jednak żadnych skutków ubocznych.Podczas
wysuwania/wsuwania na wyświetlaczu wskazywany jest kierunek
ruchu silnika.UWAGA! jeśli zbyt daleko wysuniemy trzpień
silnika trzpień może wypaść.
Ustawianie szybkości wysuwu trzpienia:
Aby zmienić fabryczną
szybkość wysuwu naciskamy oba przyciski naraz do czasu aż
pokaże się
napis -- następnie
naciskamy przycisk zamykanie aż pojawi się czas wysuwu w
postaci liczby dwucyfrowej, teraz naciskamy otwieranie lub zamykanie aby zmienić czas wysuwu dogodny dla nas. Jeśli
osiągniemy żądaną wartość czekamy kilka sekund aż tester
powróci do stanu oczekiwania.Tester pamięta to ustawienie
po wyłączeniu zasilania.
Testowanie styczników krańcowych:
W celu sprawdzenia działania
takiego stycznika należy naciskać na trzpień silnika powodując
jego wsuwanie, wtedy sygnał akustyczny poinformuje nas o
prawidłowym działaniu wyłącznika, jeśli nie słyszymy sygnału
oznacza to że silnik ma uszkodzony ten wyłącznik.
Trzpień
można naciskać w każdym położeniu trzpienia, trzpień nie
musi być wsunięty.
Urządzenie nadaje się do instalacji 12V i 24V
Tester można
zasilać również z dowolnego zasilacza 12V-24V jednak prąd
musi być dostosowany do silnika, ponieważ przy zbyt małowydajnym
zasilaczu silnik może się nie wysuwać. Testować można silniki
do 1,8A poboru prądu, powyżej tej wartości zadziała zabezpieczenie
przeciwzwarciowe. Przyrząd jest zabezpieczony przed podłączonym
odwrotnie napięciem zasilania.
W przypadku jeśli posiadają Państwo tester z pojedynczymi
pinami zamiast oryginalnych wtyków ,poniżej jest przedstawiony
sposób podłączania według numerów jak na dostarczonych przewodach.
Silniki typu Bosch (jednocewkowe TYP-2) (styki 1 i 2 testują
wyłącznik krańcowy):
6 pinowy:
4 pinowy:
silniki typu Fiat (dwucewkowe TYP-1):
są dostępne dwa rodzaje
silników z innym podłączeniem cewek, błędne podłączenie nie
powoduje uszkodzeń, silnik nie będzie się wysuwał.


|