|
Aktualnie prawie wszystkie samochody z silnikami benzynowymi
wyposażone są w system wtrysku paliwa. Jednymi z ważniejszych
elementów systemu wtrysku są wtryskiwacze. Ich zadaniem jest
precyzyjne dawkowanie ilości paliwa w ściśle określonym czasie.
Aby to zadanie należycie spełnić wtryskiwacze muszą być sprawne.
Wtryskiwacze ulegają głównie trzem rodzajom uszkodzeń:
- Pierwszy rodzaj polega na niesprawności cewki elektromagnesu
wtryskiwacza - najczęściej chodzi tu o przerwanie ciągłości
obwodu. Ten rodzaj uszkodzenia możemy łatwo zdiagnozować
np. przy pomocy multimetru poprzez dokonanie pomiaru rezystancji
cewki wtryskiwacza;
- Drugi rodzaj usterek to nieszczelność;
- Natomiast trzeci rodzaj to uszkodzenia mechaniczne. Są
one przyczyną zwiększenia oporu tarcia iglicy wtryskiwacza,
a co za tym idzie niewłaściwego dawkowania paliwa. Zwiększony
opór tarcia iglicy powoduje zakłócenia w otwieraniu i zamykaniu
zaworu iglicowego wtryskiwacza, a nawet całkowite zablokowanie.
Wszystko to jest przyczyną niewłaściwej pracy silnika.
Większość samochodów przyjeżdżających do warsztatów naprawczych
to samochody starsze i w tych samochodach często możemy zaobserwować
wadliwie działające wtryskiwacze. Prawidłowe zdiagnozowanie
uszkodzenia jest stosunkowo trudne bez specjalnego przyrządu.
Do diagnozowania takich uszkodzeń można użyć mikroprocesorowego
testera wtryskiwaczy TW-2. Tester ten umożliwia uruchomienie
wtryskiwacza w różnych zakresach jego pracy i sprawdzenie
poprawności działania.
Parametry symulacji pracy wtryskiwacza można regulować w następujących
zakresach:
- symulacja obrotów - regulacja w zakresie od 1000 obr/min
do 10000 obr/min, zmiana co 1000 obr/min (zakładając jeden
wtrysk na jeden obrót wału korbowego - w różnych systemach
wtrysku odpowiednio inaczej),
- symulacja współczynnika wypełnienia (czasu wtrysku) -
regulacja w zakresie od 10% do 30%, zmiana co 10%.
|