SAMOCHODOWY TESTER GRUBOŚCI LAKIERU TGL-3
numer katalogowy: DEL-0010

 

Samochodowy tester grubości lakieru TGL-3 jest nowej generacji elektronicznym przyrządem umożliwiającym szybkie dokonanie pomiaru grubości lakieru metodą porównawczą. Metoda ta polega na porównaniu otrzymanego wyniku pomiaru do wartości odpowiadającej grubości fabrycznej warstwy lakieru danego modelu samochodu. Podczas konstruowania testera TGL-3 wybrano tę metodę, ponieważ jest ona najbardziej miarodajna dla użytkownika, którego najczęściej nie interesuje grubość lakieru wyrażona w mikrometrach, lecz rzeczywista różnica od grubości oryginalnej fabrycznej powłoki lakierniczej. Tester TGL-3 mierzy także grubość warstwy kitu szpachlowego od 0 do 3 mm. TGL-3 umożliwia stwierdzenie, czy samochód posiada oryginalny lakier, czy też był lakierowany lub pod lakierem znajduje się np. 3 mm kitu szpachlowego. Urządzenie to można stosować we wszystkich samochodach posiadających karoserię wykonaną z blachy stalowej. Do przeprowadzenia prawidłowego pomiaru wymiary płaskiej powierzchni muszą wynosić minimum 7 x 16 mm.

Aby określić grubość lakieru należy wykonać następujące czynności:

  1. Dotknąć powierzchni lakieru czujnikiem znajdującym się w górnej prawej części obudowy.
  2. Nacisnąć przycisk na obudowie oznaczony literą T (Test).
  3. Odczytać podświetloną liczbę na skali i porównać ze wskazaniem odpowiadającym grubości oryginalnego lakieru testowanego samochodu. Zwolnić przycisk oznaczony literą T (Test).

Interpretacja wskazań testera.

Grubość powłoki lakierniczej została zilustrowana poglądowo na skali testera.

  1. Podświetlona liczba 1 (żółty) oznacza, że powłoka lakieru jest zbyt cienka lakier położony bez odpowiedniego podkładu. W praktyce oznacza to wymieniony element.
  2. Liczby od 2 do 5 (zielony) odpowiadają grubości oryginalnego lakieru różnych marek samochodów.
  3. Liczby 6 i 7 oznaczają zbyt grubą warstwę lakieru, a nawet bardzo niewielką ilość kitu szpachlowego (liczba 7).
  4. Liczby 8, 9, 10 oznaczają, że pod lakierem jest kit szpachlowy, odpowiednio 1, 2, i 3 mm.
  5. Nie podświetlenie żadnej liczby podczas testu (kontrolka "Stan baterii" zapala się normalnie) oznacza, że pod lakierem jest ponad 3 mm kitu szpachlowego lub, że testujemy element z tworzywa sztucznego lub aluminium.

Należy pamiętać iż samochody posiadające antykorozyjną warstwę cynku będą miały sumaryczną grubość lakieru grubszą właśnie o tę warstwę.

Rola grubości powłoki lakierniczej.

Walory ochronne, dekoracyjne oraz wytrzymałość mechaniczna pokrycia karoserii w znacznym stopniu zależą od jego grubości. Pokrycie zbyt cienkie posiada małą odporność na czynniki zewnętrzne oraz korozję, a także charakteryzuje się słabą estetyką. Zbyt cienkie pokrycia występują wtedy, gdy wymieniony element karoserii zostanie polakierowany bez odpowiedniego podkładu. Znacznie częściej spotykamy się z pokryciami zbyt grubymi, które są najbardziej niekorzystne. Powstają one na wskutek nakładania kolejnych warstw lakieru na optymalną warstwę wykonaną przez producenta. Pokrycia te posiadają gorszą elastyczność, przyczepność, odporność na uderzenia oraz mają tendencję do pękania. Skutkiem tego jest znaczne pogorszenie właściwości ochronnych. Bardzo często, np. po naprawie powypadkowej, pod powłoką lakierniczą znajduje się warstwa kitu szpachlowego, który posiada przy nadmiernej grubości, słabe własnośc i mechaniczne i jest podatny na pękanie i odpadanie.

Dane techniczne:

  • zasilanie - bateria 9V (6F22)
  • ilość pomiarów na jednej baterii alkalicznej około 3000
  • wymiary 112 x 67x 26 mm
  • waga wraz z baterią - 150 g
Powrót