|
Samochodowy tester grubości lakieru TGL-3 jest nowej generacji
elektronicznym przyrządem umożliwiającym szybkie dokonanie
pomiaru grubości lakieru metodą porównawczą. Metoda ta polega
na porównaniu otrzymanego wyniku pomiaru do wartości odpowiadającej
grubości fabrycznej warstwy lakieru danego modelu samochodu.
Podczas konstruowania testera TGL-3 wybrano tę metodę, ponieważ
jest ona najbardziej miarodajna dla użytkownika, którego najczęściej
nie interesuje grubość lakieru wyrażona w mikrometrach, lecz
rzeczywista różnica od grubości oryginalnej fabrycznej powłoki
lakierniczej. Tester TGL-3 mierzy także grubość warstwy kitu
szpachlowego od 0 do 3 mm. TGL-3 umożliwia stwierdzenie, czy
samochód posiada oryginalny lakier, czy też był lakierowany
lub pod lakierem znajduje się np. 3 mm kitu szpachlowego.
Urządzenie to można stosować we wszystkich samochodach posiadających
karoserię wykonaną z blachy stalowej. Do przeprowadzenia prawidłowego
pomiaru wymiary płaskiej powierzchni muszą wynosić minimum
7 x 16 mm.
Aby określić grubość lakieru należy wykonać następujące czynności:
- Dotknąć powierzchni lakieru czujnikiem znajdującym się
w górnej prawej części obudowy.
- Nacisnąć przycisk na obudowie oznaczony literą T (Test).
- Odczytać podświetloną liczbę na skali i porównać ze wskazaniem
odpowiadającym grubości oryginalnego lakieru testowanego
samochodu. Zwolnić przycisk oznaczony literą T (Test).
Interpretacja wskazań testera.
Grubość powłoki lakierniczej została zilustrowana poglądowo
na skali testera.
- Podświetlona liczba 1 (żółty) oznacza, że powłoka lakieru
jest zbyt cienka lakier położony bez odpowiedniego podkładu.
W praktyce oznacza to wymieniony element.
- Liczby od 2 do 5 (zielony) odpowiadają grubości oryginalnego
lakieru różnych marek samochodów.
- Liczby 6 i 7 oznaczają zbyt grubą warstwę lakieru, a
nawet bardzo niewielką ilość kitu szpachlowego (liczba 7).
- Liczby 8, 9, 10 oznaczają, że pod lakierem jest kit szpachlowy,
odpowiednio 1, 2, i 3 mm.
- Nie podświetlenie żadnej liczby podczas testu (kontrolka
"Stan baterii" zapala się normalnie) oznacza,
że pod lakierem jest ponad 3 mm kitu szpachlowego lub, że
testujemy element z tworzywa sztucznego lub aluminium.
Należy pamiętać iż samochody posiadające antykorozyjną warstwę
cynku będą miały sumaryczną grubość lakieru grubszą właśnie
o tę warstwę.
Rola grubości powłoki lakierniczej.
Walory ochronne, dekoracyjne oraz wytrzymałość mechaniczna
pokrycia karoserii w znacznym stopniu zależą od jego grubości.
Pokrycie zbyt cienkie posiada małą odporność na czynniki zewnętrzne
oraz korozję, a także charakteryzuje się słabą estetyką. Zbyt
cienkie pokrycia występują wtedy, gdy wymieniony element karoserii
zostanie polakierowany bez odpowiedniego podkładu. Znacznie
częściej spotykamy się z pokryciami zbyt grubymi, które są
najbardziej niekorzystne. Powstają one na wskutek nakładania
kolejnych warstw lakieru na optymalną warstwę wykonaną przez
producenta. Pokrycia te posiadają gorszą elastyczność, przyczepność,
odporność na uderzenia oraz mają tendencję do pękania. Skutkiem
tego jest znaczne pogorszenie właściwości ochronnych. Bardzo
często, np. po naprawie powypadkowej, pod powłoką lakierniczą
znajduje się warstwa kitu szpachlowego, który posiada przy
nadmiernej grubości, słabe własnośc i mechaniczne i jest podatny
na pękanie i odpadanie.
Dane techniczne:
- zasilanie - bateria 9V (6F22)
- ilość pomiarów na jednej baterii alkalicznej około 3000
- wymiary 112 x 67x 26 mm
- waga wraz z baterią - 150 g
|