Nowoczesne samochody wyposażone są w wiele urządzeń sterowanych
elektronicznie. Zastosowane w nich podzespoły najnowszej generacji
są małe i niezawodne, ale posiadają jednak bardzo niewygodną
dla motoryzacji cechę jaką jest duża wrażliwość na uszkodzenia.
Są to głównie uszkodzenia natury elektrycznej spowodowane
niewłaściwą lub nieostrożną obsługą samochodu. W związku z
tym przy obsłudze samochodów wyposażonych w systemy elektroniczne
należy stosować się do zaleceń producentów oraz zachować podstawowe
zasady dotyczące układów elektronicznych. Zasady te nie są
powszechnie znane i stosowane przy obsłudze samochodów w naszym
kraju. W rezultacie prowadzi to do wielu przypadkowych i bardzo
kosztownych uszkodzeń systemów elektronicznych. Niejednokrotnie
uszkodzenia te powstają w najmniej spodziewanych okolicznościach
np. podczas prac warsztatowych czy nawet przy wykonywaniu
podstawowych czynności związanych z codzienną eksploatacją
pojazdu.
Najczęściej elektronika ulega uszkodzeniom na wskutek:
- używania nieodpowiednich prostowników i urządzeń rozruchowych,
- podłączania dodatkowego akumulatora w celu uruchomienia
silnika,
- włączania układu zapłonowego bez świec na przewodach
wysokiego napięcia jak również ściągania tych przewodów
ze świec podczas pracy silnika,
- spawania i zgrzewania karoserii pojazdu przy pomocy spawarek
elektrycznych,
- używania urządzeń elektrycznych zasilanych napięciem
220 lub 380 V w niewielkiej odległości od pojazdu
- zamoczenia wodą np. przy nieprawidłowym myciu komory
silnika.
Są to oczywiście tylko niektóre przyczyny uszkodzeń, których
należy się wystrzegać, ale mogą wystąpić jeszcze inne bardzo
różne okoliczności niekorzystnie wpływające na elektronikę
samochodu. Dość ciekawym przypadkiem jest np. uszkodzenie
systemów elektronicznych poprzez uderzenie pioruna w niedużej
odległości od miejsca parkowania samochodu.
Aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia elektroniki samochodu
polecamy zastosowanie produkowanego przez firmę DeltaTech
Electronics specjalnego zabezpieczenia ZN-12 (dla samochodów
z instalacją 12 V). Zabezpieczenie to aktywnie i bardzo skuteczne
niweluje niekorzystne zjawiska w obwodach zasilania systemów
elektronicznych. Wystarczy tylko zapiąć zaciski urządzenia
(krokodylki) na klemy akumulatora zachowując odpowiednio polaryzację
tzn. czerwony zacisk do bieguna dodatniego akumulatora ( +
) oraz czarny zacisk do bieguna ujemnego ( - ) i urządzenie
czuwa już nad bezpieczeństwem układów elektronicznych pojazdu.
Zabezpieczenie ZN-12 posiada trzy lampki kontrolne informujące
o stanie jego pracy. Zapalona lampka zielona informuje, że
urządzenie zostało prawidłowo podłączone i chroni elektronikę
pojazdu. Zapalona lampka czerwona (łącznie z zieloną) oznacza
że urządzenie chroni jeszcze elektronikę, ale napięcie zasilające
przekracza 16 V i należy możliwie szybko odłączyć jego źródło
(najczęściej prostownik lub urządzenie rozruchowe). Zapalenie
kontrolki koloru żółtego oznacza drastyczne przekroczenie
parametrów dopuszczalnych i zadziałanie bezpiecznika. Aby
uniknąć zniszczenia urządzenia oraz układów elektronicznych
w samochodzie należy natychmiast odłączyć źródło zbyt wysokiego
napięcia. W przypadku gdy żółta kontrolka zapala się nawet
w momencie podłączenia urządzenia do napięcia 12 do 16 V oznacza
to że zabezpieczenie ZN-12 uległo zniszczeniu w wyniku drastycznego
przekroczenia parametrów dopuszczalnych.
Zabezpieczenie ZN-12V maksymalnie zmniejsza ryzyko uszkodzenia
systemów elektronicznych jednak mimo jego zastosowania mogą
wystąpić nieprzewidziane czynniki powodujące uszkodzenia i
dlatego też należy zawsze zachować szczególną ostrożność. |