|
W nowoczesnych silnikach czujnik temperatury cieczy chłodzącej,
a w nielicznych przypadkach temperatury oleju spełnia bardzo
ważne zadanie. Dostarcza sterownikowi informacji np. czy silnik
osiągnął już normalną temperaturę eksploatacyjną czy też dopiero
rozgrzewa się. Informacja dostarczona przez czujnik temperatury
cieczy chłodzącej (oleju) determinuje sposób sterowania układem
wtrysku. Dlatego też bardzo ważne jest aby obwód czujnika
temperatury płynu (oleju) pracował prawidłowo. Bardzo często
zdarza się, że mechanicy sprawdzają jedynie rezystancję samego
czujnika dla odpowiednich temperatur. Jest to sprawdzenie
niewystarczające, ponieważ w niektórych wypadkach mimo sprawnego
czujnika temperatury sterownik otrzymuje zafałszowany sygnał.
Może to wynikać ze zbyt dużej rezystancji lub zwarć obwodu
czujnika czy nawet awarii samego sterownika.
Bardzo pomocnym przyrządem do diagnozowania obwodu czujników
temperatury płynu chłodzącego, oleju, powietrza oraz regulatorów
CO i czujników potencjometrycznych jest symulator czujników
SCR-3V firmy DeltaTech Electronics. To nowe i oryginalne rozwiązanie
tej firmy umożliwia jednoczesną symulację oraz obserwację
sygnału napięciowego w obwodzie czujnika za pomocą jednego
urządzenia. Jest to funkcjonalne i bardzo istotne ponieważ
w obwodach czujników najważniejszym parametrem jest napięcie,
a nie sama rezystancja czujnika. W tabeli przedstawione zostały
najczęściej spotykane zależności rezystancji i napięcia w
funkcji temperatury.
Temperatura
(stopień C)
|
Rezystancja
(Ohm) |
Napięcie
(Volt) |
0 |
4600 do 6600 |
4,00 do 4,50 |
10 |
4000 |
3,75 do 4,00 |
20 |
2200 do 2800 |
3,00 do 3,50 |
30 |
1300 |
3,25 |
40 |
1000 do 1200 |
2,50 do 3,00 |
50 |
1000 |
2,50 |
60 |
800 |
2,00 do 2,50 |
80 |
270 do 380 |
1,00 do 1,30 |
110 |
180 do 200 |
0,50 |
Przerwa w obwodzie |
5,00 |
Zwarcie do masy |
0 |
Przeprowadzając symulację temperatury np. od najniższej do
najwyższej wraz z jednoczesnym pomiarem czasów wtrysku i analizą
spalin możemy dokładnie sprawdzić działanie systemu wtrysku.
Nie musimy przy tym jak dotąd tracić czasu na czekanie np.
aż silnik ostygnie.
Aby przeprowadzić symulację np. czujnika temperatury należy
wykonać następujące czynności:
- zlokalizować czujnik temperatury i odłączyć przewody,
- podłączyć końcówki symulatora do przewodów odłączonych
od czujnika.,
- ustawić na symulatorze wartość rezystancji odpowiadającą
zimnemu silnikowi (zgodnie z danymi fabrycznymi),
- uruchomić silnik - powinien pracować na podwyższonych
obrotach (jak przy zimnym silniku). Jeżeli silnik jest ciepły
możemy zmieniać wartość rezystancji (napięcia) od odpowiadającej
zimnemu silnikowi np. 6000 Ohm (4...4,5V) do wartości odpowiadającej
silnikowi nagrzanemu np. 300 Ohm (1...1,5V). Silnik powinien
reagować podwyższaniem obrotów dla symulacji " zimnego silnika
" oraz obniżeniem ich do normalnej prędkości biegu jałowego
dla symulacji " nagrzanego silnika ".
- wyłączyć silnik, odłączyć końcówki symulatora, podłączyć
kable do czujnika temperatury.
Jeżeli silnik nie reaguje na symulację temperatury w sposób
określony przez producenta oznacza to, że obwód czujnika temperatury
jest niesprawny lub uszkodzony jest sterownik. Najczęściej
spotykaną, prawidłową, reakcją na symulację zimnego silnika
jest podwyższanie obrotów i wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej,
natomiast zasymulowanie normalnej temperatury eksploatacyjnej
powinno spowodować przejście silnika na fabrycznie ustalone
wartości wolnych obrotów i składu mieszanki (oczywiście jeżeli
silnik faktycznie ma temperaturę eksploatacyjną).
Kolejną niewątpliwą zaletą symulatora SCR-3V jest możliwość
upewnienia się o niesprawności danego czujnika przed podjęciem
decyzji o jego wymianie.
Symulator SCR-3V ze względu nieskomplikowaną obsługę i bardzo
przystępną cenę dostępny jest nawet dla niewielkich warsztatów
samochodowych.
|