|
Tester TSL-3 służy do diagnostyki najczęściej spotykanych
cyrkonowych sond lambda. Umożliwia on także przeprowadzenie
symulacji mieszanki bogatej lub ubogiej.
Aby wykonać test sondy lambda należy najpierw zlokalizować
przewód sygnałowy sondy lambda (najlepiej korzystając ze schematu)
i podłączyć do niego (równolegle - wg rysunku ), np. przy
pomocy sondy szpilkowej bądź samej szpilki, niebieski przewód
testera TSL-3. Przewód czarny testera należy podłączyć do
drugiego bieguna sondy lambda - najczęściej jest to jej obudowa
i " masa" samochodu, ale zdarzają się sondy mające wyprowadzony
" ujemny " biegun w postaci przewodu. Sygnał sondy lambda
jest słaby i dlatego należy pamiętać, aby zachować jak najmniejszą
rezystancję styków w celu dokonania prawidłowego pomiaru.
Następnie należy uruchomić silnik i po nagrzaniu się sondy
lambda ( około 10 min przy 1000 obr/min) powinna ona dawać
sygnał o aplitudzie około 0,8 V i częstotliwość 1 Hz. Wskaźnik
napięcia będzie wskazywał wtedy zmieniające się napięcie od
0,1 V do 0,8 V i zmiany te powinny następować około 1 raz
w ciągu sekundy.
Jeżeli napięcie nie przekracza 0,5 V lub jego zmiany są zbyt
wolne oznacza to, że sonda lambda jest zużyta i należy ją
wymienić.
Należy jednak pamiętać, że jakiekolwiek zwarcia w obwodzie
sondy lambda spowodują brak jej sygnału mimo, że sama sonda
może być jeszcze w dobrym stanie. Dlatego jeżeli wykryjemy
brak sygnału sondy lambda najpierw należy sprawdzić, ma zwarcia
w jej obwodzie, a następnie dopiero podjąć decyzję o jej wymianie.
Aby sprawdzić prawidłowe działanie obwodu sondy lambda oraz
reakcję na jej sygnały urządzenia sterującego (ECU) możemy
wykonać symulację mieszanki ubogiej oraz bogatej. Jeżeli dysponujemy
analizatorem spalin, to na pewno okaże się on pomocny podczas
tej próby. Mając podłączony już tester TSL-3, możemy nacisnąć
na nim przycisk symulacji np. " mieszanka uboga " i wtedy
w odpowiedzi na ten sygnał sterownik powinien wzbogacić mieszankę,
co można zaobserwować na analizatorze spalin. Jeżeli nie dysponujemy
analizatorem, po zwolnieniu przycisku " mieszanka uboga "
, powinniśmy natychmiast zaobserwować wskazania testera odpowiadające
mieszance bogatej.
Tę samą próbę możemy analogicznie przeprowadzić symulując
mieszankę bogatą. Po naciśnięciu przycisku " mieszanka bogata
", sterownik powinien zubożyć mieszankę co można zaobserwować
na analizatorze spalin. W przypadku gdy nie posiadamy analizatora,
zaobserwujemy wskazanie testera odpowiadające mieszance ubogiej.
W czasie tych prób możemy także mierzyć czas wtrysku paliwa,
który będzie się zmieniał odpowiednio do każdej sytuacji.
Przyjęto, że punktem rozdzielającym mieszankę ubogą od bogatej
jest napięcie 0,45 V, odpowiadające współczynnikowi lambda
równym 1, co w praktyce oznacza, że wskazania na testerze
od 0,1 do 0,4 V odpowiadają mieszance ubogiej, natomiast wskazania
od 0,5 do 1 V odpowiadają mieszance bogatej.
|