TESTER PLUS

 

 

Tester plus jest urządzeniem elektronicznym, pozwalającym na diagnozę sterowników elektronicznych (ECU). Został opracowany jako narzędzie dla niezależnych zakładów naprawczych. Myślą przewodnią przyświecającą konstruktorom było stworzenie urządzenia umożliwiającego obsługę możliwie największej liczby pojazdów i systemów. Tester Plus obsługuje nie tylko sterowniki Magneti Marelli (jest urządzeniem serwisowym dla warsztatów autoryzowanych tej firmy), ale dobrze radzi sobie z systemami innych producentów. Obsługuje układy sterowania silnikiem, bezpieczeństwem oraz komfortem podróżowania. Przynajmniej dwa razy w roku pojawia się aktualizacja oprogramowania. Nowe programy zwiększają ilość obsługiwanych systemów oraz możliwości testera wprowadzając nowe funkcje i sposoby diagnozy.

http://www.wega.net.pl/narzedzia/tester_plus/tester.jpg

 

OPIS FUNKCJI TESTERA PLUS

Przedstawione zostaną przykładowe funkcje testera wraz z możliwościami diagnozy. Należy pamiętać, że każdy sterownik (ECU) został inaczej przygotowany, ma inne możliwości programowe i musi być traktowany jako osobne zagadnienie. Starsze systemy były mniej skomplikowane, nie miały tyle procedur wewnętrznych, czujników, elementów wykonawczych a co za tym idzie mniej było informacji przekazywanych do urządzeń testujących. Obecnie sterowniki są w stanie przekazać kilkadziesiąt parametrów dotyczących pracy systemu. Potrafią również przekazywać dodatkowe informacje, na przykład o warunkach powstania błędu (obrotach, temperaturze, obciążeniu silnika itp.) Dopiero po połączeniu ze sterownikiem możliwe jest poznanie procedur przygotowanych do obsługi systemu.

http://www.wega.net.pl/narzedzia/tester_plus/tester2.jpg

 

DIAGNOZA SERYJNA

Najpełniejsza forma diagnozy systemu. Odbywa się liniami komunikacji K/L przez gniazdo diagnostyczne i wymaga wyboru pojazdu oraz systemu.
Przykład:
Jeżeli chcemy połączyć się ze sterownikiem silnika samochodu Fiat Marea, musimy wybrać z przedstawianej przez tester listy:
Fiat-> Marea-> 1.6I 16V-> wtrysk Marelli IAW49F EURO2 (MOT.99).
Po wybraniu w/w modelu, tester wskazuje umiejscowienie złącza diagnostycznego oraz centrali ECU. Wciskając klawisz F7 można uzyskać pomoc dotyczącą sposobu połączenia. Po zatwierdzeniu wyboru rozpoczyna się procedura nawiązania komunikacji i wyszukiwania błędów. Po nawiązaniu komunikacji otwiera się menu główne diagnozy, w którym można obsługiwać następujące listy: BŁĘDY, PARAMETRY, PARAMETRY GRAFICZNE, AKTYWACJE oraz IDENTYFIKACJA ECU.
• 
BŁĘDY – tester wyświetla listę błędów zapamiętanych w sterowniku. W informacjach dodatkowych o błędzie może zostać przekazana informacja o warunkach, w jakich błąd powstał, np. obrotach silnika, temperaturze itp. Wybierając i zatwierdzając „kasowanie błędów” dokonane zostaje usunięcie błędów z pamięci sterownika. Należy pamiętać, że tylko usunięcie usterki zezwoli na skasowanie błędu z nią związanego.
• 
PARAMETRY – to aktualne informacje o pracy systemu. W przypadku sterowników Magneti Marelli zostały one podzielone na grupy parametrów mających wpływ na działanie poszczególnych układów np. zapłonu czy wtrysku. Po zatwierdzeniu wybranej listy zostają przedstawione parametry wybranych czujników i funkcji. Ogólnie są dwa rodzaje parametrów: analogowe – wtedy wyświetlana jest wartość i jednostka miary, np. temperatura powietrza: 34 ºC stany - wyświetlona jest wartość stanu np. obwodu sondy lambda: zamknięty lub otwarty (gdzie „zamknięty” lub „otwarty” jest wartością stanu obwodu sondy lambda).
• 
PARAMETRY GRAFICZNE – tester umożliwia zapis w formie wykresów wybranych parametrów. Taki zapis można przeprowadzić np. podczas próby drogowej rozpoczynając i kończąc test w dowolnym momencie. Po podłączeniu do Testera do PC można przy pomocy specjalnego programu szczegółowo przeanalizować przebieg próby.
• 
AKTYWACJE – przy pomocy tej funkcji można testować poszczególne elementy wykonawcze oraz realizować pewne procedury, np. zerować parametry autoadaptacji sterownika, programować zespół przepustnicy czy regulować kąt wyprzedzenia wtrysku lub zapłonu. Wybierając element, który chcemy testować zostaje uruchomiona procedura jego aktywacji. Tester wskazuje warunki, przy jakich jest możliwe przeprowadzenie testu, na przykład: stan silnika: wyłączony, przedstawia istotny parametr (obroty silnika) w postaci wartości żądanej: 0 obr/min i otrzymanej. Po weryfikacji i zatwierdzeniu warunków (otrzymane obroty silnika: 0 obr/min) zostaje wykonana aktywacja.
• 
IDENTYFIKACJA ECU – wyświetlona zostaje informacja określająca sterownik: jego typ, informację o programie, konfiguracji, numerze producenta itp. Te informacje są niezbędne przy wymianie sterowników.

 

DIAGNOZA EOBD

Tester Plus posiada znak „Scan Tool” [narzędzie kontrolne], i jest zgodny ze wszystkimi normami europejskimi. Diagnoza EOBD zezwala na kontrolę wszystkich pojazdów wyposażonych w standard EOBD bez potrzeby dokonywania wyboru modelu z menu urządzenia. Tester wskazuje możliwość położenia złącza diagnostycznego. Położenie złącza wymusza norma (ma być dostępne z miejsca siedzenia kierowcy). W związku z tym w jednych pojazdach to gniazdo będzie w skrzynce bezpieczników, w innych pod kierownicą a jeszcze innych w środkowej części konsoli. W pomocy testera znajduje się opis sposobu podłączenia. Dalsze postępowanie jest zgodne z procedurą diagnozy EOBD.

ZEROWANIE LAMPEK SYGNALIZACYJNYCH

Funkcja ta umożliwia kasowanie inspekcji serwisowej i olejowej.

DIAGNOSTYKA CAN

Umożliwia diagnozowanie sieci CAN w pojazdach.

 

WYBÓR OBSZARU NARZĘDZI

Urządzenie zostało wyposażone w multimetr: -woltomierz (0-200Volt) -omomierz (0-1MOhm). Dokładność mierników wynosi 0,5% wyświetlanej skali. Odczytane parametry przekazane są w formie wartości cyfrowych oraz naniesione na zmieniającą się automatycznie skalę. Wybierając graficzne przedstawienie parametrów można otrzymać wykres z przeprowadzanej próby. W przyszłości tester ma być wyposażony w funkcje oscyloskopu.We wszystkich powyższych listach, po wskazaniu konkretnego parametru, może pojawić się ikona klawisza: F7 -zawierająca pomoc, F5 –zapamiętanie listy do druku oraz F8 –dodatkowe informacje.

http://www.wega.net.pl/narzedzia/tester_plus/tester_multimetr.jpg

 

URUCHOMIENIE POŁĄCZENIA Z PC

Wraz z Testerem otrzymujemy program na PC. Za pośrednictwem programu istnieje możliwość zarządzania danymi zebranymi przez tester. Możliwe jest tworzenie własnej bazy obsługiwanych pojazdów, a dane w niej zapisane pozostaną zawsze do dyspozycji diagnosty. Można dokonać wydruku wszystkich lub wybranych informacji przekazanych przez tester. Dzięki połączeniu z PC możliwa jest aktualizacja oprogramowania Testera (również przez Internet).

http://www.wega.net.pl/narzedzia/tester_plus/tester_pcpod.jpg

http://www.wega.net.pl/narzedzia/tester_plus/tester_pcgraf.jpg

 

KONFIGURACJA TESTER PLUS

pozwala na dostosowanie Testera do indywidualnych potrzeb użytkownika. Można dostroić jasność wyświetlacza, wrażliwość klawiatury, włączyć/wyłączyć sygnał dźwiękowy lub wybrać język.

INFO SYSTEMU HW/SW TESTER PLUS

dostarcza informację o programie aktualnie używanym przez tester, wolnym miejscu na dysku itp.

WŁAŚCIWOŚCI TESTERA PLUS

OBSŁUGIWANE MARKI POJAZDÓW

• Alfa Romeo
• Aprilia
• Aston Martin
• Audi
• Autobianchi
• BMW
• Chrysler
• Citroen
• Daewoo
• Daihatsu
• Fiat
• Ford
• Gas Gas
• Honda
• Hyundai
• Innocenti

• Iveco
• Jaguar
•J eep
• Kia
• Lancia
• Land Rover
• Lexus
• Lotus
• Maserati
• Mazda
• Mercedes-Benz
• M-G
• Mini
• Mitsubishi
• Nissan

• Opel
• Peugeot
• Piaggio
• Porsche
• Renault
• Rover
• Saab
• Seat
• Skoda
• Smart
• Subaru
• Suzuki
• Toyota
• Volkswagen
• Volvo

 

PRZYKŁADOWE STEROWNIKI OBSŁUGIWANE PRZEZ TESTER PLUS


• Magneti Marelli
• Bosch
• Sagem
• Siemens
• Delco
• Lucas
•TRW


• Borletti
• GM
• Allied
• Harrison
• Autoliv Behr
• Valeo
• Siemens Fenix


• Hitachi
• Breed
• Ford
• Mitsubishi
• Kefico

 

PRZYKŁADOWE UKŁADY I SYSTEMY OBSŁUGIWANE PRZEZ TESTER PLUS

 

• układy wtrysku benzyny
• układy wtrysku oleju napędowego
• układy zgodne z wymogami EOBD (J1850 PWM ISO 11519, J1850 VPW ISO 11519, CAN SAE J2284, ISO 9141-2, ISO 14230), układy z cyfrową transmisją danych np.CAN
• ABS
• AIRBAG
• przekładnie automatyczne

• klimatyzacja
• immobilizer
• zapłon elektroniczny
• ASR
• wspomaganie kierownicy
• sprzęgło elektroniczne
• zawieszenie
• ogrzewanie
• nawigacja satelitarna
• zestaw wskaźników
• system komfortu
• centralny zamek
• autoalarm

• pomoc parkowania
• ciśnienie opon
• napęd
• przestrzeń pasażerska
• koła skrętne
• karta przełączania
• regulacja odległości
• regulacja reflektorów
• automatyczny wyłącznik świateł
• regulacja foteli i lusterek
• dach elektryczny i inne.

 

MOŻLIWOŚCI TESTERA PLUS


• Odczyt parametrów aktualnej pracy systemu
• Odczyt i kasowanie błędów
• Aktywacja elementów wykonawczych
• Kasowanie parametrów autoadaptacyjnych
• Programowanie zespołów przepustnic
• Konfiguracja sterowników
• Regulacja kąta wyprzedzenia wtrysku
• Regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu
• Konfiguracja węzłów sieci CAN
• Odczyt parametrów sterownika
• Kodowanie kluczyków
• Kasowanie inspekcji olejowych i serwisowych
• Programowanie zestawów wskaźników
• Inne

 

KABLE DO GNIAZD DIAGNOSTYCZNYCH

 

Tester Plus standartowo jest wyposażony w przewody podłączeniowe do gniazd diagnostycznych następujących marek:
• OBD -16 pinowy
• Opel -10 pinów
• Volkswagen-Audi-Seat-Skoda -2piny
• Fiat-Lancia-Alfa-Autobianchi -3piny
• Ford -3piny
• Rover okrągła -3piny
• Renault -12pinów
• Peugeot -2piny
• Citroen -30pinów
• Kabel uniwersalny -3pinów z kompletem końcówek.

 

http://www.wega.net.pl/narzedzia/tester_plus/Tester_wyposazenie.jpg

 

DANE TECHNICZNE

 

• Mikroprocesor Motorola Power PC.
• Mikro-sterownik Fujitsu.
• Pamięć stała do zapisywania oprogramowania diagnostycznego.
• Przekazywanie danych do komputera PC.
• Zegar i kalendarz.
• Wyświetlacz ciekłokrystaliczny graficzny 6.4”, 640x480 pikseli, 256 kolory, system TFT z matrycą aktywną, podświetlany od tyłu z regulacją jasności.
• Klawiatura membranowa z 16 przyciskami, z których 8 to przyciski programowane za pomocą oprogramowania.

OPROGRAMOWANIE

 

Program testera istnieje w ośmiu wersjach językowych. Od maja 2003 również w języku polskim. Posiadacze TESTERA PLUS sami wybierają formę aktualizacji oprogramowania urządzenia.
• Mogą nie rozwijać kupionego wraz z urządzeniem oprogramowania.
• Mogą dokupować pojedyncze do programowania.

 

Powrót